Monday, June 8, 2009

CATATAN DARI KAWANKU YB KHUSAIRI PENULIS BUKU BAGAN DATOH 100 TAHUN

Tuesday, June 9, 2009

MUHAIMIN DAN AMARANNYA

MUHAIMIN

Sabahat saya, Abdul Muhaimin Abdul Rahman Nazri menggunakan nama pena AMARAN. Memang unik nama pena itu, singkatan dari nama penuhnya. Nama pena itu telah digunakan sejak lama lagi, setahu saya sejak dia menjadi Pegawai Khas Ketua Pemuda Umno Malaysia pada 1998.

Dalam Pilihanraya Umum 2004, Muhaimin menang kerusi Dewan Undangan Negeri Semanggol atas tiket Barisan Nasional (BN) mengalahkan Yang Dipertua parti PAS Bagan Serai, Ustaz Sabran Malisi. Kemenangan Muhaimin berkat kempen berterusan yang dilakukannya, walaupun banyak pihak tidak memberikan harapan untuk dia menang. Menaiki motosikal menemui pengundi, membalas hujah calon lawan dengan ayat Al-Quran dan hadis, menyanyi lagu Tamil bila berjumpa pengundi India dan bermacam-macam pendekatan lagi telah dilakukannya. Akhirnya Muhaimin berjaya menang dengan kelebihan 94 undi.

Apabila Muhaimin menjadi wakil rakyat, nama pena AMARAN jarang kedengaran lagi, mungkin kerana tidak mahu nama pena itu menakutkan rakyat. Muhaimin sedar, sebagai wakil rakyat, tidak sesuai baginya memberi apa-apa amaran yang boleh menjejaskan sokongan pengundi. Pengundilah yang sepatutnya menunjukkan tanda-tanda amaran jika wakil rakyat tidak melaksanakan amanah dan tanggungjawab.

Dalam Pilihanraya 2008 lalu, Muhaimin tewas dengan majoriti lebih 2,000 undi kepada Ustaz Ramli Tusin. Kini AMARANnya timbul kembali. Dua blognya menggunakan nama pena AMARAN, iaitu ‘BYB AMARAN’ mengenai politik dan ‘AMARAN Dari Gunung’ mengenai keluarga. BYB itu sudah pasti singkatan 'Bekas Yang Berhormat'. Saya belum berkesempatan membuka blog politiknya, tetapi beberapa jam tadi saya membuka blog yang satu lagi. Ternyata Muhaimin ‘family man’.

Berbual dengan Muhaimin memang tidak menjemukan, ada topik serius dan tidak kurang melucukan. Dalam apa juga majlis, dia selalu ke depan menarik perhatian rakan. Dalam satu majlis Hari Keluarga Adun BN Perak di Sunway Lagoon Subang Jaya pada Disember 2007, Muhaimin bersama seorang lagi Adun ketika itu, Abu Bakar Mat Ali (Titi Serong) telah menggamatkan majlis. Muhaimin menyanyikan lagu Tamil, Abu Bakar menari dengan pakaian wanita India. Saya sempat merakamkannya melalui kamera digital.

Salam buat Muhaimin. Berilah amaran kepada wakil rakyat PAS di Semanggol…”you'll be back”.

video
MUHAIMIN DAN BAKAR MENGGAMATKAN MAJLIS


No comments:

Post a Comment